Motivasjonsbrev

Nesten hele min søkeprosess gikk igjennom Across The Pond og de var super flinke og hjalp meg med alt! Fra jeg fikk referanse fra en lærer og hadde skrevet litt av motivasjonsbrevet mitt, fikk jeg alt hjelp jeg trengte! Jeg var veldig usikker på mitt eget brev, men jeg sendte det fram og tilbake med veilederen min, hvor hun rettet og ga tilbakemeldinger. Det hjalp veldig, og gjorde at jeg følte meg mye tryggere!

Det viktigste med et motivasjonsbrev (Personal Statement) er at du skal forklare hvorfor  du er den rette kandidat og hva du vil få ut av å studere akkurat de fagene du søker på. Hva er det som interesserer deg med faget? Det kan være lurt å gå inn på hjemmesiden til det universitetet du søker på og se hva de forskjellige fagene inneholder og hva du syns virker spennende. Les om temaer/problemstillinger som kommer til å komme opp og hvilke emner/moduler du kommer til å ta. Dette viser at du har gjort research og at du virkelig engasjerer deg. Det kan også være lurt å inkludere landet du vil studere i, hvorfor vil du til akkurat dette landet? Og hvorfor vil du passe inn akkurat der? Dette vil igjen vise at du har gjort research og at du vet hva du går til, noe som igjen vil vise at du er motivert.

Hva gjør at du er den rette kandidat til studiet? Når du skriver om dine egne kvaliteter er det lurt å relatere disse til studiet du søker deg inn på. Har du tidligere erfaring med noe som er relevant for studiene er det lurt å inkludere dette. Alt fra skoleoppgaver, kanskje frivillig arbeid, eller noe du har gjort på fritiden som en hobby som er verdt å få med seg i brevet. Når det kommer til faglige kvaliteter er det ikke her du ramser opp alle karakterene du har fått, men du skriver gjerne om hvordan du er som student. Hvordan takler du studenthverdagen? Er du en elev som takler presset med skoleoppgaver og eksamner? La de få et inntrykk av at du er en elev som har motivasjon og virkelig vil studere det du søker på. Noe jeg selv tok med i mitt eget motivasjonsbrev er hvordan studiet kan hjelpe meg videre med å nå min drømmekarriere. Jeg som studerer media, gjorde det klart i brevet mitt at jeg virkelig brenner for dette og at det studiet jeg søkte på helt klart ville hjelpe meg på veien til det endelige målet mitt.

Til slutt er det lurt å la andre få lese igjennom teksten din, så du kan få innspill fra andre. Det er ofte at man til slutt blir «blind» på sine egne feil og det er lettere for andre å se disse. Les også teksten din høyt for deg selv for å høre om teksten flyter bra.Untitled-1

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

