Q&A

Når bloggen ikke lenger er på «Top Sites» på min egen Mac, da er det kanskje på tide å gjøre noe med saken? Problemet mitt er bare at jeg har null motivasjon til å skrive her for øyeblikket. Dagene går for det meste i å være hjemme i leiligheten eller på skolen. Som jeg har sagt i lang tid nå, så skulle jeg samle noen av spørsmålene jeg har fått i løpet av sommeren til ett innlegg, så her kommer det endelig!Untitled-12

Men noe jeg lurer på er, hvordan er eksamenene der? Er det innleveringer, eller går det i presentasjoner? Og om det er presentasjoner, er det foran en klasse eller lærer og sensor? Når det kommer til eksamen så har vi ikke det (ikke mediafagene). Vi har bare store innleveringer både til jul og til sommeren, som teller som en eksamen. I løpet av året er det også en del små presentasjoner, som man har foran klassen sin og læreren, som er på rundt 20-25 personer. Men disse presentasjonene teller ikke så frykelig mye på karakterene, man må bare få godkjent på de.

Når begynner skolen på året, når slutter den? Skolen begynner rundt 3. oktober for 1. klassingene og ca. 1 uke senere for 2. og 3. klassingene. Så relativt sent på året i forhold til skolene i Norge. Det varierer litt når skolen slutter, men som regel i mai/juni.

Hvor mye koster det for å leie? Er det noe i nærheten av skolen? Det å leie leilighet i London kan være dyrt, men det kommer selvfølgelig ann på hvilke standarder man vil ha og hvor man vil bo. Første året bor de fleste på “halls”, altså på skolen, og da koster det rundt 4000kr i måneden. Med leilighet i område ved skolen koster det ca. det samme å leie, men vil man litt nærmere sentrum blir det en del dyrere. Jeg har betalt mellom 6300-7000kr i måneden for de leilighetene jeg har bodd i.

Hva er snittet på å komme inn? Snittet på å komme inn er jeg litt usikker på, da jeg ikke helt fikk dette med meg da jeg søkte. Men vil vel kanskje tippe på rundt 4 i snitt? Da snakker jeg om mediafagene. Det at vi er studenter fra Norge og betaler en del mer skolepenger enn de britiske studentene hjelper jo selvfølgelig en del… Du må også sende inn et motivasjonsbrev (personal statement) sammen med karakterene. Men om man ikke har så gode engelsk karakterer har jeg hørt man må ta en test i Norge (?).

Måtte du ta en språktest for å studere ved Middlesex University? Og hvordan foregår timene ved universitetet? Er det mye innleveringer, deltakelse i unervisning osv, i forhold til norske universiteter? Nei, jeg måtte ikke ta noe språktest for å begynne på Middlesex, tror det var fordi karakterene mine holdt i seg selv, og at det motivasjonsbrevet jeg sendte inn også var bra nok. Men de jeg kjenner som måtte ta en språktest, sa at den ikke var så vanskelig. Når det kommer til timene har vi lectures og seminares. I lecturene (forelesningene) er vi rundt 200-300 elever og ingen deltakelse fra elevene, mens i seminarene hvor det er mindre klasser på rundt 20 stk er det mye deltakelse med diskusjoner og oppgaver. Her tar de også fravær, noe jeg tror de kanskje ikke gjør på de norske universitetene? På den linjen jeg går, har vi ingen eksamner, men bare masse store innleveringer mot slutten av semesteret, og en del mindre i løpet av året. Så ja – en del.

Jeg lurte på om linjen du går på heter Magazine Publishing? Jeg har bare hørt om linjen som heter «Journalistikk/ mediefag/ kommunikasjon». Men linjen du beskriver på bloggen din passer mer midt i blinken for meg. Jeg finner heller ikke «magazine publishing» linjen på lånekassen sine nettsider, så jeg lurer på om du får stipend? Når det kommer til den linjen jeg går, Magazine Publishing, så har de dessverre ikke den lenger på Middlesex tror jeg. Men de fleste mediafagene er ganske like, for man velger valgfag etterhvert, så jeg går i klasse med mange som f.eks studerer journalistikk, kommunikasjon, advertising ++. Når det kommer til lånekassen så får jeg fullt lån og stipend, jeg bare krysser av på mediafag når jeg søker til lånekassen.

Har du noen tips til en fremtidig englandstudent angående mobilabonnement (gjerne unlimited data og billig sms+ringing) og hvilken bank som er greiest å sette opp bankkonto hos? Jeg bruker simkort fra Three, som har en god deal syns jeg! Da betaler jeg 15 pund i måneden, hvor det er inkludert 3000 sms, 300 ringeminutter og man kan bruke så mye 3G man vil. Ulempen er at jeg ikke kan bruke dette simkortet til å ringe eller sende sms til utenlandske nummere (med mindre det går over iMessage). Men da er det bare å fylle opp litt ekstra penger på kortet, så kan man få kontakt med utenlandske nummere også. Jeg har aldri opprettet noe konto i en engelsk bank, men jeg har hørt at det er ganske greit å gjøre det igjennom Lloyds Bank.

Hadde du spart opp mye? Hva er din erfaring? Vet at “alle” sier at man kan leve fint kun på lånekassa, samtidig hører jeg jo om enkelte som har spart opp titusener før de drar. Noen tanker? I bunn og grunn kan man leve fint på lånekassen hvis man er flink med pengebruken. Men personlig har jeg som regel spart opp mellom 10 000-20 000 i tillegg til lånekassen, sånn at jeg kan kose meg litt ekstra når jeg vil det. Jeg har jo også betalt ganske høy pris for leilighetene, så jeg var nødt til å ha litt ekstra til det også.

Har planer om å studere i London neste år, men mer innenfor mote og design og har hørt at Middlesex er en veldig bra skole innenfor slike studier. Nå går jeg i Vg3 og lurte på når du søkte studier i London? Jeg startet på Middlesex høsten 2011, og hvis jeg ikke husker helt feil så fikk jeg levert inn alt av søknader innen januar/februar samme året. De har løpende opptak, så tror jeg fikk svar rundt mars/april. Hvis du fortsatt går på VGS når du søker og du kommer inn, får du først «conditional offer» hvor de holder av plassen til du har sendt inn vitnemålet og du fortsatt har gode nok karakterer. Da får du «unconditional offer» og du får plass på skolen.

Hvem var det som hjalp/guidet deg til skoler, søknaden og hele prosessen? Jeg søkte igjennom Across The Pond, som var utrolig flinke og hjalp meg med absolutt alt. Vil virkelig anbefale å ta kontakt med de om det er noe man lurer på angående søknaden.

Er det mye å finne på der skolen er? Skolen ligger i Hendon, som er litt utenfor London sentrum og der er det ikke så alt for mye å finne på nei. Men de fleste nordmenn bor der, og der ligger også «skolepuben» hvor de fleste nordmenn samles. Så sånn sett er det jo litt å finne på der.

Er det plasser å leie rett ved skolen? Ja, masse.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til Q&A

  1. Terje Haugland sier:

    Hei lurer på om man må når man må betale skulen må man betale alt på en gang

  2. Ragna sier:

    Hei 🙂 har du noen tips til hvor man kan finne leiligheter i London? ser ut som du alltid har hatt ganske greie steder å bo 🙂

Legg igjen en kommentar

