Magazine publishing year 2

I fjor skrev jeg litt om de fagene jeg hadde første året, men dette året har jeg helt andre fag, så tenkte jeg skulle skrive litt om de. Siden noen av dere har lurt litt på hva man gjør når man studerer Magazine Publishing.

PLM3001 Magazines
I dette faget lærer vi generelt om magaziner, helt fra da de første bladene kom ut og hvordan de har forandret seg opp igjennom årene. Vi lærer alt fra hvordan de første avisene/bladene ble printet og hvordan internett og nyere teknologi tar over. Dette er et av de vanskeligste fagene jeg har i år, siden det er et 3. klasse fag.

PLM2000 Issues in Researching and Developing Media Projects
Her går vi litt dypere inn på de forskjellige teoriene innenfor media og går inn på den mer kulturelle delen. Vi lærer hvordan vi skal bli mer kritiske og dette faget gir oss de mer praktiske ferdighetene vi trenger for et av fagene jeg skal ha neste år; Independent study.

JCM2100 Critical Feature-Writing and Editing
I dette faget handler det mer om den kreative skrivingen vår. Som final essay skal vi skrive en lang feature, med tema som vi velger helt selv. Dette hørtes i starten veldig lett ut, men det er faktisk vanskeligere enn jeg skulle tro. Men når man først har valg tema som man interesserer seg for, er det mye morsommere enn å følge en oppgave du har fått tildelt. Vi blir introdusert til en mer kritisk/analytisk vurdering av redigering og skriving, både fra forfattere og redaktørens perspektiv. Det var i dette faget jeg var og besøkte radiostudio for litt siden!

PLM2002 Writing and Publishing Online and Electronic Media
Dette er så langt et av de mest interresante fagene jeg har. Det er i dette faget vi bruker InDesign og gjør de mer praktiske oppgavene. Så langt har vi egentlig bare lært å bruke InDesign og har så langt laget flyer/poster. Vi skal etter jul lage et eget blad selv, noe jeg gleder meg utrolig mye til! Første innlevering før jul (eller etter?) er en flyer eller en poster. Her er et bilde av kladden min (tosidet flyer), som jeg ikke er helt ferdig med enda! Man føler aldri at man er helt ferdig, er så mye finpuss…

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til Magazine publishing year 2

  1. Amalie sier:

    Hei Martine Emilie!
    Flott blogg du har! Det er veldig moro å lese hvordan du har det i London siden jeg skal flytte dit for å studere neste år! Det jeg lurte på er hvordan du har det økonomisk? Hvor høyt studielån vil du ha når du er ferdig tror du? Setter pris på svar 🙂

    Hilsen Amalie

    • Hei! Takk for det 🙂 Økonomisk sett går det helt greit. Vi får nok lån hvert semester til å klare oss uten å ha (i prisippet) tjent opp noe penger på forhånd. Men sånn som vi bor og lever er dette helt nødvendig for meg! Studielånet blir veldig høyt etter disse 3 årene. Jeg får rundt nesten 100 000 i semesteret, for å betale skolen og å leve for. Og når man har 6 semesteret på disse 3 årene så sitter man jo igjen med et ganske høyt lån, men det er det absolutt verdt! Man får jo ganske høyt lån av å studere i Norge også.. 🙂

  2. reiselykken sier:

    Høres veldig spennende ut !

  3. Amalie sier:

    Oj! Så du vil ha 600.000 kroner i studiegjeld etter tre år? Det er ufattelig mye! Eller er dette inkludert stipend? Hvordan bor du og hva betaler du ca månedsleie? Uansett så høres og ser det ut som om studentlivet i London er supert! Gleder meg masse!

    Amalie

  4. Amalie sier:

    Det var jo bra! Da blir det jo litt billigere 🙂
    Wow! Utrolig fin leilighet!

  5. Tilbaketråkk: Spørsmål om London? | martineemilie

Legg igjen en kommentar

