leiligheten i london

Da jeg bestemte meg for å studere i London, var planen å bo i Halls sammen med de andre studentene jeg skulle gå sammen med, men dette forandret seg da jeg tok turen til Helene og Thea året før jeg startet. De bodde i en liten og søt leilighet og jeg ble med en gang forelsket i tanken på å bo i egen leilighet. Så da kvittet jeg meg med den gamle tanken og vi ble enige om at vi skulle se på en større leilighet sammen. Planen var å ligge på rundt 450-500 pund i mnd hver hvis jeg ikke husker helt feil, men siden vi var 4 stk og trengte litt plass fant vi fort ut at det var vanskelig. Vi hadde håpet på 4 soverom, men endte opp med 3 soverom og 2 bad. Thea og Helene deler det største rommet, som heldigvis er ganske stort! Vi ville bo i nærheten av Camden (siden vi elsker det stedet), men samtidig ikke så langt unna skolen. Leiligheten vi bor i nå ligger nærmest helt perfekt til. Det ligger 10 min unna oxford street (med tube), 10 min unna Camden (med buss) og 15-20 min unna skolen (med buss). Vi har en del matbutikker, kino, treningssenter, restauranter og diverse i nærheten, og det er gåavstand til blandt annet Belsize Park og Hampstead. Så pga beliggenheten og område vi bor i (som er ganske dyrt), betaler vi en del i mnd. Nå er jeg ikke 100% på tallene, men vi betaler rundt 650-700 pund i mnd hver, dette inkl. regninger, så tilsammen blir det en del penger! Heldigvis har vi en løsning så vi betaler hver 3 mnd, så vi rekker å spare opp litt.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til leiligheten i london

  1. ida sier:

    Har tenkt å studere i london neste år og har utrolig lyst å ha leilighet der nede istedenfor å bo i halls, men har ikke noen å reise med, eller kjenner noen der fra før så det suger, og leilighet alene blir sikkert dyrt, i tillegg til at det kan være vanskeligere å bli kjent med folk.
    Forresten, får dere dekket leilighet av Lånekassen? Leste at de dekket så og så mye i skole og levekostnader, får man ca 90 000 i året til skole? Hvor mye får du i sånn levekostnad? Skjønte meg ikke helt på det på siden deres.

    • Ja alt blir dekket av Lånekassen! Skole, bo og noe til å leve for. Jeg får rundt 96000 per semester, hvor halvparten av dette går til skolen (rundt 46000 per semester), så da går resten til bo utgifter og til mat ++. I bunn og grunn trenger man ikke noen andre inntekter enn Lånekassen de månedene man er i London, men det lønner seg alltid å ha spart opp litt🙂

      • marte sier:

        Hei! Hadde du spart opp mye? Jeg har igrunnen aldri hatt særlig sparepenger (nå har jeg under 2000, liksom…) fordi jeg jobber masse, så reiser jeg for alle pengene, og sånn fortsetter jeg.. hehe. Reiser til london høsten 2014 og rekker igrunnen ikke spare noe særlig før det, da jeg tenker å flytte for meg selv denne høsten.Er lærling, så tjener ikke vilt mye, men nok til å klare meg. Hva er din erfaring? Vet at «alle» sier at man kan leve fint kun på lånekassa, samtidig hører jeg jo om enkelte som har spart opp titusener før de drar. Noen tanker?🙂

  2. Leiligheten deres er såå fin🙂 gleder meg til å komme på besøk igjen til høsten😀

  3. Ane sier:

    Åå, flat 3! merket veldig hvor mye jeg savner leiligheten og ikke minst dere når jeg så disse bildene!

  4. Tilbaketråkk: Spørsmål om London? | martineemilie

Legg igjen en kommentar

