Hvorfor studere i utlandet?

Det var en periode etter jul, da jeg kom tilbake til London, hvor jeg ofte stilte meg selv dette spørsmålet. Jeg hadde nettopp mistet farmor og måtte dra tilbake dagen etter begravelsen. Jeg var sårbar og trengte de hjemme mer enn noen gang, men tilbake til skolen og studier måtte jeg. I løpet av de første ukene spurte jeg ofte meg selv om dette virkelig var noe jeg ville, om det fortsatt var drømmen min. Var det verdt å reise fra venner og familie? Bort fra trygge Norge? Var det verdt å betale så mye penger for å få en bachelorgrad jeg like gjerne kunne fått i Norge. Tankene svirret rundt i hodet som aldri før, og jeg begynte også å tenke på om jeg var språklig god nok, om jeg ville fått bedre karakterer om alt gikk på norsk. Heldigvis snudde alt seg fort.

Å studere i London har alltid vært min drøm, og jeg har skjønt i ettertid at jeg aldri burde stilt spørsmål til dette. Alle har vi våre dårlige og gode dager, og det hjalp i hvert fall meg veldig å tenke på at de hjemme forsvinner ikke og turen ikke er lang hjem. I løpet av de månedene jeg har vært i London har jeg fått opplevd så sinnsykt mye på kort tid. Jeg har fått møte så mange forskjellige og hyggelige mennesker fra hele verden, jeg har fått oppleve det å bo i en helt ny by alene og det er noe jeg virkelig har vokst på. Jeg vil virkelig anbefale dere å forlate trygge Norge og studere i utlandet. Jeg har snakket med mange som syns det virker litt skummelt at skolen og alt foregår på engelsk, men det kommer man fortere inn i enn man tror i starten. Jeg har merket selv at det engelske ordforrådet mitt har blitt mye bedre nå enn det det var før, både skriftlig og muntlig. Nå reiser jeg tilbake til London neste søndag for å levere inn en del av essayene jeg har skrevet, og ingenting er bedre enn å være fornøyd og vite at man er på riktig vei – noe jeg med hånden på hjertet kan si jeg er! Dette første året i London har gått så alt for fort, og jeg gleder meg bare enda mer til de 2 neste årene som student i London.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Hvorfor studere i utlandet?

  1. camilla sier:

    Har alltid vært min drøm å studere i London også, men så har jeg jo selvsagt også tenkt på om det er verdt å forlate alt og alle her hjemme. Alt i alt tror jeg at det er verdt det, for som du selv sier så forsvinner jo ikke de hjemme, og det er jo heller ikke en så lang tur fra London til Norge!🙂 Kan tenke meg man oppleve mye på kort tid i London!

  2. Tilbaketråkk: Spørsmål om London? | martineemilie

Legg igjen en kommentar

